Du er ikke bedre enn det siste kjøkkenet ditt, sier de. Så man må alltid holde fokus og utføre godt arbeid for å klare det. Ellers mister du teken.

— Thijs Kaptein — Kvik Heerhugowaard + Kvik Hoorn

Vi er tilbake med en ny episode med et intervju med en av våre uavhengige franchisetakere.  Vi er for tiden på utkikk etter hele 65 nye franchisetakere, både til å overta eksisterende butikker og å åpne opp på nye steder. Du finner alltid den nyeste informasjonen om tilgjengelige muligheter på hjemmesiden vår. Det ligger en kobling i notatene til episoden. 

Du trenger ikke nødvendigvis en bakgrunn innen kjøkkenbransjen for å søke. Det vil du få høre i denne samtalen med brødrene Thijs og Lex Kaptein. I 2018 åpnet de Kvik Heerhugowaard i Nederland, og allerede i 2022 ble de kåret til Årets Butikk på årsmøtet vårt. Suksessen stoppet ikke der, og i november 2023 åpnet de sin andre butikk, Kvik Hoorn. 

Men la oss høre historien deres ... Jeg liker å kalle den «kjøkkenet som sier ja», og du finner snart ut hvorfor … 

 

Vær oppmerksom på at teksten på denne siden er en transkripsjon av episoden.

Brødre som drømmer om å jobbe sammen

Thijs: Mitt navn er Thjis Kaptein. Jeg er 42 år gammel og bor 20 minutter unna Heerhugowaard. Jeg er ikke gift, men bor sammen med samboer og tre barn. Og jeg gjør det sammen med broren min.

Lex: Ja. Mitt navn er Lex Kaptein. Jeg har også kjæreste og to barn. En gutt og en jente. Vi bor i samme by i nærheten av Heerhugowaard. Og ja. Dette er det vi gjør.

Julie: And have you guys always worked together?

Lex: Nei, vi bor sammen. [laughter]

Julie: Vel, dere bodde sammen da dere vokste opp, ikke sant? Ja. Selvfølgelig. Men …

Thijs: Ja. Vi er brødre, og det er greit å nevne at vi hjemme var tre brødre. Jeg er i midten og Lex er den yngste.

Lex: Yngste.

Thijs: Og vi drømte alltid om at vi en gang kunne jobbe sammen. Men vi er veldig forskjellige, tror jeg. Han er mer fingernem, og det er ikke jeg. [laughter] Så det …

Julie: Er det en god arbeidsfordeling her i Kvik-butikken?

Thijs: Det fungerer. Det ser vi på Maze.

Julie: Hva er Maze?

Thijs: Det er lojaliteten fra kundene. Den som solgte det nye kjøkkenet.

Og jeg synes det er veldig stabilt. Vi er veldig stabile fordi jeg alltid er i butikken og holder øye med den, planlegger osv., og Lex er alltid sosial med kundene og kan fikse det hvis noe er galt. Kundene trenger oppmerksomhet. Når han kommer dit og han sier «drikk en kopp kaffe og se på kjøkkenet. For et fint kjøkken, bla bla bla. Denne skuffen er ikke fin.» Jeg fikser den. Så kunden får oppmerksomhet, og så får du lojale ambassadører, tror jeg. 

Julie: Maze er kundetilfredshetsverktøyet vi bruker i Kvik. Hver kunde får muligheten til å fylle det ut når prosjektet er fullført. Butikkene våre måles etter Maze-scoren de har. Kvik Heerhugowaard har en veldig høy Maze-score, og de jobber hardt for å oppnå dette. Men la oss gå tilbake til samtalen med Thijs og Lex.

Kjøkkenet som sier «ja»!

Thijs: Å komme tilbake til … fordi vi jobbet ikke sammen til å begynne med. Vi har alltid drømt om å jobbe sammen, og jeg tror Kvik har kombinert dette. 

Julie: But what did you do before you decided to work together and have a Kvik franchise?

Lex: Jeg jobbet som snekker i et byggefirma i ca. 18 år. Så …

Julie: Installerte du kjøkken for det byggefirmaet?

Lex: Nei. Ikke så mange. Bare generelt alle typer snekkerarbeid Fikse ting.

Thijs: Fikse ting i Amsterdam. Men du holdt også på med leiligheter der det skulle inn ny leietaker om to uker. Så på to uker måtte du fullføre en helt ny …

Julie: Totalrenovere for neste person som skulle flytte inn. Åh, skjønner. Så det var det du gjorde før. Hva med deg, Thijs? [laughter]

Thijs: Jeg jobbet som agent for brudekjoler og penkjoler, og jeg var et ledd mellom designeren og butikkene i Holland-området. Så jeg distribuerte brudekjoler.

Julie: Så du overbeviste butikken om å ta inn spesifikke design.

Thijs: Ja. Stemmer. I butikken sin.

Julie: Det er kanskje ikke så annerledes enn å overbevise noen om at de vil ha en spesifikk kjøkkendesign?

Thijs: Det er derfor jeg syns franchise er noenlunde samme ulla, fordi vi selger … Kviks design. Så det er ikke … ja.

Julie: Så det er som … Det blir som «kjøkkenet som sier ja». Jeg har ventet på å få si det. 

[laughter]

Likte Kviks tilnærming

Thijs: Det er også det samme som med hvordan vi startet dette eventyret.

Julie: Fortell mer om det.

Thijs: Jeg var i en Kvik-butikk. Vi hadde nettopp kjøpt et nytt hus, og vi trengte et kjøkken, så jeg og samboeren min dro til Kvik for å se, og i butikken sa jeg «jøss, dette er første gang noen snakker normalt til meg. Ikke som … ja.

Julie: Hva mener du med å snakke normalt til deg? Ikke prøve å være en pågående selger. Er det det du mener, eller?

Thijs: Nei. Han prøvde å selge Kvik-konseptet først. Ideen. Dette er Tinta, dette er Mano og dette er fargene vi har. Ta en titt rundt omkring og se på hva du finner. Hvis du liker noe, kan vi lage en avtale. Jeg ser på samboeren min. Dette var første gang noen fortalte meg hvordan Kvik fungerer og ikke prøvde å dytte på meg et kjøkken. Jeg likte den danske designen, og jeg likte alle de rette linjene. Så i butikken sa jeg til samboeren min at jeg skulle kjøpe et Kvik-kjøkken fordi jeg likte det. Så var jeg i bilen og søkte på internett. Jeg oppdaget at de var ute etter en franchisetaker i Heerhugowaard. Så jeg sa «ok, vi gjør det». Jeg satt i bilen og la inn opplysningene mine og uken etterpå var jeg i et møte, og jeg sa til Lex at han måtte bli med. Han sa ja. Ok, vi gjør det. 

Julie: Så dere bestemte dere kvikt.

Thijs: Veldig «Kvikt».

Julie: Det er også litt utrolig at det var fordi du besøkte en butikk og du likte stemningen i butikken.

Thijs: Samboeren sa: «Du har gått fra vettet. Du skal ikke starte en kjøkkenbutikk. Er du gæren. Du har aldri solgt et kjøkken før.» [laughter] Null stress.

Julie: Hvor lang tid tok det fra den dagen du fylte ut skjemaet, til dere faktisk åpnet butikken?

Lex: 12–13 måneder.

Thijs: Ett år.

Julie: Virkelig? Hva var det som tok så lang tid? 

Thijs: Først må du dra til Kvik for å …

Julie: Til Danmark?

Thijs: Å signere, undersøke. Deretter lager man en forretningsplan. Og få finansieringen på plass. Bygningen må være på plass. Og …

Julie: Hadde de en idé om beliggenhet, eller ...

Thijs: Nei. De hjalp oss. De hjalp oss veldig mye, og de hjalp også til med finansieringen. Vi utarbeidet forretningsplanen til finansieringen sammen. Og så åpnet vi 23. november 2018.

Julie: Men dere var allerede årets butikk for Kvik i 2021, ikke sant?

Thijs: Ja. Stemmer.

Julie: Dere ble kåret til årets franchise.

Thijs: Ja. Vi er veldig stolte av det.

Julie: Det er ganske utrolig. Hvordan klarte dere det så kjapt?

Lex: Jobb hardt. [laughter] Vær smart.

Julie:  Virkelig hardt arbeid. Ja.

Alle faktorene må være til stede. Kunden må ha en god følelse når vedkommende kommer inn i butikken.

— Thijs Kaptein

Alt avhenger av god service

Julie: Brødrene legger mye vekt på å yte god service og anser det som kjernen til suksessen deres. 

Thijs: Ja, men jeg tror også det har noe å gjøre med visjonen vår, fordi vi alt er avhengig av service, ikke sant? Som sagt trenger kundene oppmerksomhet, og hvis du gir dem oppmerksomhet … De ringer oss og sier at det er noe feil med fronten eller noe sånt …

Julie: Eller den har en ripe eller noe. Ting skjer.

Thijs: Kjøp en ny front, sett den på plass. Lex drar dit. Drikker en kopp kaffe. For et fint kjøkken. Du må gjøre dette. Så jeg tror at servicenivået må være høyt. Det …

Julie: Folk må føle at du bryr deg om kjøkkenet deres og …

Thijs: Stemmer.

Lex: Så snakker folk om det til vennene sine.

Julie: De arrangerer en fest, og alle ser det vakre kjøkkenet. 

Thijs: Alle faktorene må være til stede. Kunden må ha en god følelse når vedkommende kommer inn i butikken. Man må hilse, spørre hvordan folk har det, om det er noe jeg kan hjelpe dem med. Selgeren må være god. Så måtte alt bestilles på en bra måte, så hele prosessen må være på stell.

Julie: Måling er nok en viktig del.  Gjør du målingene selv, Lex, eller har du et team som tar seg av det?

Lex: Nei. Jeg gjør det selv.

Thijs: Man må være på tilbudssiden. Hvis man åpner en Kvik-butikk, skjer det ikke på 30 timer i uken.

Julie: Nei. Så dere jobber hardt. Dere …

Thijs: Enten så gjør man det, eller så gjør man det ikke. Ikke gjør …

Julie: Man må være hundre og ti prosent involvert.

Thijs: Alltid. Alltid til stede.

Julie: Så dere jobber hele tiden. [laughter]

Thijs: Du er ikke bedre enn det siste kjøkkenet ditt, sier de. Så man må alltid holde fokus og utføre godt arbeid for å klare det. Ellers mister du teken.

Julie: Hvor mange kjøkken solgte dere i fjor? Hva skal til for å være på topp i Kvik, hvor mange kjøkken utgjør det i løpet av et år? Sånn omtrent.

Thijs: Jeg tror vi i løpet av en uke installerer ca. 8–9 kjøkken.

Julie: Okei. Dere installerer 8 eller 9 kjøkken hver uke.

Thijs: Stemmer. Og vi håper å også ligge på 8–9 i år. Men det er ikke kun salgsdelen som skal til for å bli årets franchise.

Julie: Nei vel? Hva mer skal til?

Thijs: Som Lex sa, er Maze veldig viktig.

Julie: Ah, stemmer. Det var fem faktorer. Er det fem ting som er …?

Thijs: Stemmer. Fem faktorer. Ja. Maze er veldig viktig. Det er kundelojaliteten. Det tror jeg er det viktigste. Antall bestillinger. Bedriftens økonomi. Great Place to Work også.

Julie: Ja. Det gjør vi. Vi er en del av Great Place to Work. Det er en medarbeiderundersøkelse, ikke sant?

Thijs:  Jeg tror det er det. Det er ikke bare flest mulig bestillinger. Du må bygge opp kundelojalitet. Det kalles ambassadører. Du må bygge opp ambassadører.

Julie: Franchise of the Year is awarded yearly at our annual meeting and as we discussed, it’s determined by a number of factors - not only how many kitchens the team sells, but also their customer satisfaction score, the financial health of their business, employee satisfaction, which we measure in a yearly survey through the organisation Great Place to Work. It’s not just the store that sells the most - but an overall positive picture of the business.

En ærlig og åpen tilnærming

Julie: Fornøyde kunder starter med hvordan de behandles når de kommer inn døren. Brødrene har tro på en ærlig og åpen tilnærming.

Thijs: Så når noen kommer inn i butikken, må du fortelle dem hva vi gjør og hvorfor. Vi er dansk design. Vi har større skap.  Så du må forklare Kvik-visjonen før du kan gå videre. Hvis de vil ha et blått kjøkken …

Julie: Eller et rødt eller noe sånt, så har vi det ikke.

Thijs: Nei. Da kommer du ikke med et tilbud. Prøve.

Julie: Avviser dere folk? Sier dere bare at dere ikke kan hjelpe dem?

Thijs: Ja. Det gjør vi. Ganske ofte, tror jeg. Ja. Hvis det ikke klaffer, kan man ikke finne en løsning. Hvis de vil ha et blått kjøkken, hva er vitsen med at vi kommer med et tilbud? Eller måler? Vi kan ikke lage alt, og har en standard. Vi har standard høyde. Standard høyde, dybde osv., og hvis noen vil ha noe annet, må man som selger si «nei, det har vi ikke». Og jeg syns nei er et bra svar. Vær tydelig. Vær åpen. Da er det greit hvis noen går sin vei. Sånn er det bare.

Julie: Da vi snakket sammen i fjor, hadde vi ikke et blått kjøkken, men det har vi nå. Så de trenger ikke lenger å avvise noen som vil ha et, da vedkommende kan velge Bordo blue. Det krever mot å avvise en potensiell kunde. 

Ikke alle er en Kvik-kunde. Vi kan ikke hjelpe alle. Men jeg tror vi selger for vanlige folk.

— Thijs Kaptein

Thijs: Ja. Hvis du alltid sier ja … selvfølgelig er det mye vi kan gjøre, men hvis du ikke holder deg innenfor Kvik-sortimentet, blir det mye arbeid og ikke lønnsomt. Da klaffer det bare ikke. Det er greit. De må finne noen andre. Det er perfekt.

Julie: Det kommer andre som vil ha standarden. 

Thijs: Ja. Selvfølgelig. Ikke alle er en Kvik-kunde. Vi kan ikke hjelpe alle. Det er også …

Julie: Hvordan ser en ideell Kvik-kunde ut? Hva …

Thijs: Jeg tror den er ... ung. Vi selger mye til … hva er idealet?

Julie:  Har det noe å gjøre med det dere sa i begynnelsen om demografien i området? Er det mennesker som er jordnære og …

Thijs: Jordnære. Bærekraft. Du kan det på klærne. Hvordan skal man si det … Mer fasjonabelt. De er opptatt av interiørdesign, tror jeg. Men ja. Det varierer. Ja.

Lex: Vanskelig å si. Mange ulike mennesker ønsker å kjøpe et Kvik-kjøkken. Noen har 6000 euro, så vi selger et for 6000. Og noen har 30 000 euro, så vi selger et for 30 000.

Julie: Så får de et kjøkken som samsvarer med budsjettet sitt.

Thijs: Stemmer. Men jeg tror vi selger for vanlige folk. 

 

Det er en destinasjon

Julie: Mange Kvik-butikker ligger i industriområder, i nærheten av andre kjøkkenbutikker. Heerhugowaard-butikken gjør ikke det, og jeg spurte dem om dette. Men det ser ikke ut til å være en hindring for virksomheten deres. 

Jeg spurte om folk som kommer innom, ofte har en avtale på forhånd ...

Thijs: Det varierer, men når noen er i butikken vår, vil de ha noe, så selgerne våre må være tydelige på dette, gi dem gode råd, gi dem god følelse, så ser de det kanskje an med en gang eller dagen etterpå. Uansett. Men ja. Vi er ikke en butikk …

Lex: Det er en destinasjon.

Thijs: Vi er en destinasjonsbutikk.

Julie: People are not happening past in the same way. They know about you and they look for you. And they find you, obviously.

Råd til andre

Julie: Hver enkelt franchise har sin egen historie, men alle kan ha nytte av noen gode råd, så vi spurte Thijs og Lex hvilke råd de ville gitt til noen som vurderer å åpne sin egen Kvik-butikk.

Hvilke råd vil dere gi til noen som vurderer en Kvik-franchise?

Thijs: Det kan bli veldig bra. Du kan få din egen butikk. Veldig stolt, men det er mye. Så ikke bare tenk «vi gjør det». Hvis du skal gjøre det, må du gjøre det riktig og gi det alt du har.

Julie: Og du må gi alt du har.

Thijs: Gi alt eller la være, for det er mye arbeid. Du får mye på tallerkenen, og … ja. Hvis du ikke har styr på det, synker du raskt. Så du må være på topp. Gjør det med 120 prosent innsats, eller la være. Det er det jeg vil si.

Julie: Men du trenger ikke nødvendigvis en bakgrunn innen kjøkken. Det har dere bevist. 

Thijs: Nei. Men du kan lære det du trenger.

Julie: To help you learn everything you need, we have an extensive training program under Kvik Academy, as well as Retail Consultants who come out to your store regularly in the first months of your business to ensure that you get a good start. 

All nødvendig opplæring

Julie: Med Kvik Academy kan du lære alt fra det grunnleggende i IT-systemene våre til salgsteknikker og et spesielt ett år langt intensivt program som våre franchisetakere og butikksjefer kan delta på etter ett år. Vi kaller dette NEFOS. I løpet av dette programmet får våre franchisetakere opplæring i salg, finans back office og lederskap fra vår administrerende direktør, salgsdirektører, akademi og finansavdelingen. Det er et tøft program med en avsluttende eksamen. Thijs og Lex har vært gjennom programmet selv, og en av de store fordelene de opplevde med dette, er nettverket de fikk innad i Kvik.

Thijs: I starten avtalte detaljhandelkonsulenten hvert møte for oss, under opplæringen. Det er et helt opplæringsprogram med Kvik. Vi gjennomførte også NEFOS-opplæringen, som er for franchisetakere som har vært der i ett år. NEFOS-opplæringen gir deg mer om bakgrunn, finans osv., og du bygger mer nettverk med kollegaene dine, ikke bare i Nederland, men også i Belgia, Spania og Danmark. Så det er bra for nettverket ditt. Der er salgsopplæring. Der er back office-opplæring. Opplæring i finans. Så du holder deg oppdatert.

Julie: Og jeg hører at dere har et lite nettverk her i Nederland, så dere kan ringe og feilsøke med folk som forstår situasjonen deres.

Thijs: Ja. Vi har en liten gruppe. Ja. Det er fire karer som er på samme nivå som oss. Vi har vært her i fire år, så vi har kommet lengre i utviklingen. Og jeg ser vi hadde her læringsprogrammet til Zandaam med oss, og han har sitt eget nettverk av butikker som er ett år gamle for å få tilbakemeldinger, for å lære, for å diskutere hva de gjør, hvordan de har det osv. Gi tips. Tips og triks.

Julie: Dere tilbrakte litt tid i en butikk før deres butikk åpnet, dere fikk opplæring i en butikk. Har dere gjort det for en ny butikk?

Thijs: Ja. Det har vi. Ja. Kvik Zandaam var her. Og Leeuwarden var her. To butikker.

Julie: Så begge kom og hadde opplæring her.

Thijs: De lærte av de beste. [laughter]

Julie: Obviously.

Er du klar for et kjøkken som sier ja?

Er du klar for et kjøkken som sier ja? 

En Kvik-franchise gir deg alle fordelene ved å ha din egen virksomhet og være din egen sjef, men med et veldig sterkt selskap i ryggen. Vi tilbyr uovertruffen støtte til våre franchisetakere, blant annet hjelper vi til med å finne riktig beliggenhet, juridisk rådgivning, forretningsplanen samt layout og sammensetting av utstillingslokale og lager.

I tillegg tilbyr vi regnskapstjenester som kontroll og oppfølging av daglig virksomhet, og hjelp til ansettelse og rekruttering. Du vil gjennomgå et omfattende opplæringsprogram før åpning. Blant annet må du jobbe i en Kvik-butikk i minst én måned. I tillegg tilbyr vi støtte fra våre detaljhandelskonsulenter, slik at du får en sterk oppstart. Markedsføringen vår sikrer at du får bestillinger allerede på åpningsdagen. 

Og vi kan ikke la være å anbefale en episode til av den fantastiske podcasten Your Mama's Kitchen. Denne gangen med musiker og låtskriver Jeff Tweedy fra bandet Wilco. Det viser seg at Jeffs mor var en kjøkkendesigner som solgte kjøkken selv, så episoden er midt i blinken for oss. Du finner den på Audible eller andre kilder du bruker til å lytte til podcaster.

Takk for at du lytter!

Søk i dag

Til stede i denne episoden

Thijs Kaptein

Medeier hos Kvik Heerhugowaard og Kvik Hoorn

Lex Kaptein

Medeier hos Kvik Heerhugowaard og Kvik Hoorn

Julie Broberg

Programleder, podkasten Samtalekjøkken®