Jeg synes Kvik er perfekt, og Ralph er også et levende bevis på at det går an. Vi trenger ikke mer. Jeg tror det er mer som et tankesett.
Mai Nissen
Kvik Hamburg Altstadt

I dag tar vi en kort pause fra serien vår om dansk design for å presentere en annen type historie. Vi er et franchisekonsept, og vi har mer enn 185 butikker i 12 land som alle selger danske designkjøkken.

Vi har store vekstambisjoner. Det betyr at vi stadig rekrutterer nye franchisetakere – både på nye beliggenheter og for å overta eksisterende butikker. I forbindelse med dette har vi snakket med noen av franchisepartnerne våre for å høre deres historier. Vi kommer til å presentere disse historiene innimellom i feeden om Samtalekjøkken®. 

Vi har snakket med Ralph og Mai Nissen, som i 2021 åpnet vår første butikk i Tyskland — Kvik Hamburg Altstadt. De er et dansk par som har bodd i Tyskland i mange år, men de vokste tilfeldigvis opp i nærheten av stedet der Kvik ble grunnlagt i Danmark. 

De hadde jobbet innen detaljhandel, men hadde ingen erfaring fra kjøkkenbransjen, så vi spurte dem hvordan de fikk vite om muligheten …

Bare en liten merknad – vi tok opp intervjuet i butikken deres i sentrum av Hamburg, så du kan høre noen tog som går forbi og noen lyder fra en stor lekter som gravde i kanalen rett utenfor vinduet der vi spilte inn, så det må vi bare beklage. 

*Vær oppmerksom på at teksten på denne siden er en transkripsjon av podcast-episoden.

Alt kom på plass veldig raskt

Mai: Du satt og bladde på LinkedIn.

Julie: LinkedIn? Ok. 

Ralph: Av og til så, det var faktisk ganske tilfeldig. Hvis du ikke leter etter et kjøkken, så leter du ikke etter et kjøkken. Det er det samme med kundene. Hvis de ikke leter etter et kjøkken, bør man ikke kaste bort markedsføring på dem. Men det var ren tilfeldighet at vi så dette på LinkedIn og at de var ute etter franchisepartnere til det tyske markedet.

We're not even aware that they didn't have any. So we started looking into this and it was still when we were in the old business where we were closing down and everything. But we we are always looking forward and not back so that was also for us, very important to press some buttons there and get moving.

Mai: And we had the right feeling. Both of us.

Ralph: And then I wrote directly to the CEO of Kvik and asked. I told little bit about our story and where we come from, what we've been doing and what we would like to be doing and then a week later we sat in Vildbjerg, close to Herning in Denmark meeting up with the guys there and then some months later, we were opening up the first store in Germany. So it was very, very quickly.

Julie: Wow, that was very fast. I don’t think I realised it was that fast.

Ralph: Super fast actually, because we met in the middle of January in 2021. But we had a super good feeling and also that we had the they they also wanted us and then we signed in April, then in July more or less six months later, we opened up the store.

Lytt til denne episoden på Spotify

Åpne på et nytt marked

Ralph: Så vi overtok alt og fokuserte kun på dette. Vi hadde ikke annen jobb på den tiden. Så vi fikk noen gode muligheter og samtaler med Kvik. Så ja, profilen var god med tanke på å åpne opp på et nytt marked, ikke med det å selge kjøkken, siden vi aldri hadde gjort det før.

Men hvis du forstår konseptet og du er flink til å selge et konsept og ikke nødvendigvis et produkt, så … For det har vi gjort i mange år. Så det var helt klart fordelen vi hadde.

Julie: Hva var det dere like med konseptet?

Ralph: Selvfølgelig var det dansk design, men også enkelheten. Måten det er satt opp på – det er både enkelt og dansk. Det er faktisk ganske vanskelig å få et kult kjøkken i Tyskland, med mindre du vil betale masse penger for det. Ellers er det mer eller mindre det samme rundt om i Tyskland, men der vi kommer fra må møblene, kjøkkenet og alt annet du kjøper også se bra ut, noe som også er veldig viktig for oss. Og selvfølgelig kan ikke det du får for pengene sammenlignes med mange av konkurrentene på det tyske markedet.

Julie: But the German market is a pretty crowded and there are a lot of competitors. I mean is that an issue?

Ralph: Yeah, there is. But it all...being very harsh, it all looks almost the same. Everywhere you go. Otherwise it gets very expensive and you don't have all this concept thinking like you have in the Scandinavian countries.

So if you go to a kitchen studio or kitchen store, it's normal that they have 5-6 brands. And then you have to choose. You know it's not, it's not so clearly told as it is here in Kvik, for instance. But that's also more a normal way of thinking in Denmark. But it's not normal in the German market. So that was also one of the main things, the reason why we also saw there is a potential.

Julie: Ikke bare åpnet Ralph og Mai den første butikken på det tyske markedet, de så også en fordel i måten Kvik driver markedsføring på. Vi har ikke tradisjonell reklame på TV, radio og reklametavler, vi har en helt digital tilnærming. Og det merker de i virksomheten. 

Ralph: Det er også en del av det, det å være først og effekten av sosiale medier, det ser man heller ikke i samme grad med tradisjonelle kjøkkenvirksomheter i Tyskland.

Julie: Er det sant? Okei.

Ralph: Vi gjør det bra på den fronten, og vi trekker til oss mange kunder. Så vi kan få mange bestillinger basert på tilstedeværelsen vår i sosiale medier. Som partner merker mer vi det når markedsføringen trappes opp. Da kan vi også få inn mange bestillinger. Så det fungerer også. Det går hånd i hånd. Så vi bruker ikke så mye av denne typiske massemarkedsføringen med busser som kjører og sånt. Det er noe av det vi har lært.

Mai: Kundene kommer også inn med telefonene sine og sier «jeg så dette på Instagram». Vi har mange slike kunder, så det fungerer godt. Det er bra.

Julie: Så vi har annonser, og selvfølgelig har vi en tysk Facebook-side der vi legger ut nye kjøkken.

Ralph: But it’s mainly the Instagram and the Pinterest and everything that’s running really but again it also depends on the location and where we are right now that we are sitting in a very good space.

Julie: Ja. Det er snakk om mange mennesker, vi får mye trafikk.

Mai: And we also have the customers. They are coming again or they are, what do you say, recommend us from friends, yes. So that’s also really nice.

Julie: Så jungeltelegrafen har også vært en fordel for dere.

Ralph: Det startet også ganske fort, noe som er en fantastisk del av det vi gjør, at vi faktisk får anbefalinger ganske raskt, og nå holder vi på med anbefalinger på nivå to og tre fra kunder som handler hos oss, så det har også vært veldig bra. 

Julie: Det er kjapt siden dere har vært åpen bare litt over ett år. Det er helt utrolig.

Ingen tidligere kjøkkenerfaring

Julie: Ralph og Mai hadde bakgrunn innen detaljhandel, men visste ingenting om kjøkken da de startet, bortsett fra å lage middag på sitt eget kjøkken hjemme. Men de følte at konseptet var riktig for dem.

Så da lærte dere mye om kjøkken veldig raskt [laughs].

Ralph: Vi lærte oss mye om kjøkken veldig raskt. Så absolutt. Men så lærte vi også at vi er flinke til å svømme, det vil si ta på seg redningsvesten og hoppe i det. Kvik er et sterkt konsept, også med tanke på støtten vi har fått, spesielt siden vi var først og ikke kunne så mye fordi det var annerledes. Det er fortsatt detaljhandel, men det er en helt annen måte å jobbe på sammenlignet med klassisk detaljhandel.

Julie: Man må tegne et kjøkken i et program, og så ...

Mai: Ja, men når vi selger klær eller noe sånt, kommer kundene inn, vi selger noe til dem og så går de. Forhåpentligvis ser vi dem igjen, men med kjøkken selger man først, så kommer det en hel prosess etterpå. Det er en større del.

Ralph: There’s a lot of connecting dots and everything what we’re doing and also what you’re selling to the customers is the main thing is trust because you are diving very deep into their personal affairs and that is something which takes a long time. You can have customers who are super clear in what they want and then you can sell something very fast but on the other hand it can also take very long. So it is a long process. It’s a project every time you even though how big or how small the kitchen is, there’s a lot of things which you need to connect together.

Julie: Vet kundene ofte hva et kjøkken koster eller hva det innebærer, eller må dere informere dem om at det er et omfattende prosjekt?

Ralph: Absolutely. It depends very much. You have quite a lot of customers who bought a kitchen before, s they know what to look for. But also there we have, we have a different set up within Kvik compared to a lot of the competitors due to that we have transparent pricing. We have a more standout program. So we cannot solve every wish of the customer but we need to be very clear on what we can and what we are not able of doing. 

Lytt og abonner på Spotify

Ralph: Noen av selgerne våre, spesielt de som kommer fra kjøkkenbransjen, måtte lære seg at vi ikke alltid kan fikse alt slik kunden vil ha det, fordi det ikke er sånn vi jobber.

Mai: De trengte mer. De måtte lære seg å selge et konsept, ikke bare et kjøkken. 

Julie: Konseptet rundt Samtalekjøkken®, eller hva mener du med konsept?

Ralph:  Nei, vi mener konseptet med å selge bare ett merke, nemlig Kvik. Og også når det gjelder å forstå hvordan våre standarder fungerer. Det er egentlig ganske lett å selge et kjøkken, det vanskelige er alt som kommer etterpå og å få alt til å fungere.

Julie: Du kommer til stedet og måler personens rom, og så er veggen litt skeiv.

Ralph: Og også alt rundt det og forventninger. Det er superviktig å justere på forhånd og frem til prosjektet er ferdig og kunden er fornøyd. Det er en stor del av det. Det er faktisk ganske normalt at du kan velge mellom 150 fronter. Mange av de andre studioene har kanskje litt færre, men jeg har 24. Det er alt.

Så vi forteller kundene at det de ser, er det de får. Dette er det vi har i butikken, og vi har mange kunder som kommer inn og sier «Åh, dette er faktisk veldig greit. For da slipper jeg å ta så mange avgjørelser.» Og når kundene sier «åh, dere har faktisk ikke noe som ikke er fint», da vet vi at vi har gjort noe riktig med tanke på design og måten vi selger på.

Julie: Det høres bra ut!

Fra juli til juli solgte vi 320 kjøkken. Det er nesten ett hver dag i løpet av året.
Ralph Nissen
Eier, Kvik Hamburg Altstadt

Ralph: Studioet vårt er satt opp slik at det er fokus bare på kjøkkenene og produktene våre, og ikke på mange andre merker. Og ting vi ikke tilbyr. Så det er veldig flott, og jeg har fått høre det mer enn én gang. Jeg hører det faktisk ganske ofte. Så de liker måten vi setter opp studioet på og hvordan alt er innredet, og de får mye inspirasjon.

Mai: Men som sagt er ikke utstillingslokalet som et vanlig utstillingslokale for kjøkken, men mange sier …

Julie: Hvordan da? Hvordan er det annerledes enn de andre utstillingslokalene i Tyskland? Jeg har ikke vært hos så mange. 

Mai:  Hvordan kan jeg forklare dette, det er mer som et stort rom, og noen sier at det ser mer ut som en leilighet i New York når man kommer inn. Og de får følelsen av å være hjemme. Ja. Det er veldig hyggelig å høre. Ja.

Julie: Og du går fra det ene kjøkkenet til det andre. 

Ralph: Ja, ja, ja.

Mai: Det er som et helt kjøkken. Stemningen er også ...

Julie: Viser dere dem ofte alle kjøkkenene og snakker om dem, eller går de rett på det de vil ha?

Ralph: Det kommer veldig an på. Vi gjennomgår som regel flere, for måten konseptet er satt opp på er selvfølgelig at du kan vise mye forskjellig på de ulike kjøkkenene.

Det ene er design, men også hva slags skap og andre fordeler, det er mye som skjer på innsiden av et kjøkken.

Julie: Hvor mange kjøkken har dere solgt i løpet av et år?

Ralph: Fra vi startet opp i juli til juli året etter solgte vi mer enn 320 kjøkken.

Julie: Ok. Det er mye!

Ralph: Det er nesten ett hver dag i løpet av året. Jeg kan forsikre deg om at det er et ganske høyt tall. Så vi har hatt mye å gjøre.

Vi hadde en veldig god følelse

Julie: 320 kjøkken på ett år høres mye ut. Det virker som en Kvik-franchise virkelig var det rette valget for Ralph og Mai. Vi spurte dem om det øyeblikket de innså at det var rett for dem.

Mai: Jeg husker at Ralph satt og så på telefonen sin, og så han sa til meg: Mai, kan du komme hit og se på dette? Dette er Kvik, og de leter etter franchisetakere i Tyskland, og ikke bare Tyskland, men for Hamburg og området vi skal bo i. Kan det være noe for oss? Og jeg tenkte «ja». 

Jeg tror Ralph og jeg er virkelig fikk den rette følelsen da. Det var øyeblikket der jeg sa at jeg har en veldig god følelse på det uten å vite så mye om det. Men følelsen var der, og vi så på hjemmesiden og leste mer om Kvik. 

Julie: Var det et innlegg du så på LinkedIn, eller var det en annonse på LinkedIn?

Ralph: Det var faktisk Jens-Peter som la ut noe, jeg hadde allerede en tilknytning til ham på grunn av noe annet.

Så jeg så at han var på utkikk. Og timingen var jo … vanvittig er feil ord, men du skjønner. Vi bare …

Julie: Det var perfekt for dere?

Ralph: Det var perfekt, også fordi vifortsatt holdt på i den gamle virksomheten, og det var ikke spesielt hyggelig. Men vi ser fremover, vi ser oss ikke tilbake og vi hadde den samme følelsen av at dette var en slags skjebneting. 

Julie: I'm not sure how many franchisees we get by the person directly writing to the CEO. But maybe it's more than I think, right?

Ralph: No, that was, I said, OK, why not? And he was the one who was posting it. So that was the reason why I didn't go the the the classical, normal way. 

Julie: That's pretty cool. What does it hurt? I have to jump in again to note that the JP Ralph is referring to is our CEO Jens-Peter Poulson. So Ralph and Mai went straight to the top.

Ralph: Yeah. I just I just wrote JP just right away on LinkedIn  just telling a little bit of our story and who we are, where we're from and and actually the the funny thing was that I could immediately see that it was actually texting me back.

Julie: He was probably like hallelujah!

Ralph: Yeah, yeah, exactly.  He wrote back, "can I call you tomorrow?" And then one week later we were sitting in Vildbjerg, near Herning in Denmark. So it went that fast. So I think we found each other in in that way.

Mai: And then we also just knew it was meant to be.

Lytt til denne episoden på Spotify

Det at vi fikk jobbe sammen var en del av appellen

Julie: Ikke alle par jobber sammen, men Ralph og Mai har gjort det til et ekte partnerskap, så vi måtte bare spørre hvordan det er å jobbe sammen.

Mai: Det er veldig fint, det er nok også derfor vi valgte et franchisekonsept igjen. Vi fant ut at vi er veldig flinke til å jobbe sammen, men også fordi vi er forskjellige og har ulike styrker. Så det er veldig fint. Ja. Jeg er veldig fornøyd. Ja. Ja.

Ralph:  Og jeg kan bare si meg enig. Det er en vanskelig beslutning å gjøre alt dette, men vi har gjort det, og vi kom også fra et annet franchisekonsept. Der hadde vi et annet partnerskap med franchisegiveren, og det forholdet fungerte ikke, og vi visste at vi her ville ha 100 % vår egen virksomhet, men fortsatt som en del av et sterkt konsept fordi vi vil ha et solid fundament å bygge opp virksomheten på. Det fikk vi definitivt med Kvik.

Det var her vi tenkte at de faktisk kom til å støtte oss.

Julie: Ralph og Mai ville være sikre på at det var et gjensidig partnerskap der begge sider virkelig ønsket å jobbe sammen, og det fant de hos Kvik.

Vær forberedt på å jobbe mye. Nei, men så enkelt er det. Du må investere veldig mye tid. Du må være dedikert. Du må virkelig ønske dette.
Ralph Nissen
Kvik Hamburg Altstadt

Julie: Vi stilte ett siste spørsmål før vi avsluttet. Hvilket råd vil du gi til noen som vurderer en Kvik-franchise?

Ralph: Vær forberedt på å jobbe mye. Nei, men så enkelt er det. Du må investere veldig mye tid. Du må være dedikert. Du må virkelig ønske dette.

Mai: Og være til stede. 

Ralph: Og være til stede. Og du må være en rollemodell selv. Og bruke Kvik-organisasjonen. Ja. Bruk den. Hvis det er mulig, se om du kan besøke noen av butikkene. Der vi jobber akkurat nå, for eksempel. Besøk oss i Hamburg og jobb her i en måned eller to.

Mai: Ja. Før oppstart. 

Julie: For å prøve det. Føle på det selv.

Ralph: Jeg vil også si at det ikke er lett å gjøre noe som dette, fordi du virkelig ... Du er avhengig av mange ulike ting og personer og produkter og … Du må legge inn mye tid.

Mai: Ja, men du har et sterkt selskap og et sterkt konsept i ryggen. Så hvis du vil, er det også det rette selskapet. Ja, det er det. 

Julie: Mulighetene er der.

Ralph: Prøv å komme inn i virksomhetene til de forskjellige typene partnere. Prøv å komme inn under huden på selskapet, fordi det er den beste måten å finne ut om det er noe du vil gjøre selv.

En prat med vår tyske landssjef

Julie: Det må ikke bare være riktig fra franchisetakernes perspektiv, det må være rett person for Kvik også. Vi har snakket med Christian Stolte, som er vår landssjef i Tyskland, om vekstplanene for Tyskland og hva han ser etter i en franchisetaker.

Christian: Det er fantastisk – de de har alle slags bakgrunner, de kommer fra møbelindustrien, eller kanskje byggebransjen.

Vi harto kandidater akkurat nå som begge har vært snekkere, så de vet ...

Julie: They'll know how to install the kitchen.

Christian: They they know how to solve it and and how to make it to fit. But sales is not on their on their list. The next two we are going to open in Bremen and one in Hannover and both of them are from the industry. So it's a wide range of people, but the most important is a background in retail and experience in leadership and all these things. But from my perspective and as I see it from today's perspective within the company, I think that mindset is the most important.

You can achieve whatever you want to if you just want it and if you just go for it. And if you have the right spirit. You can learn whatever you want to to grow into it. And I think how our first franchisee in Germany is the best example ever for that.

Coming from a complete different background, but yeah, putting himself onto the chair and starting just to sell kitchens, getting so engaged with it and and and move this first store into high levels from the beginning and really like completely surprising levels. So fantastic.

Julie:  Just a note, we did this interview nearly a year ago and we have since opened two stores in Bremen, an additional store in Hamburg, as well as in Hanover and Paderborn.

Christian: Tyskland er et stort marked og har et enormt potensial med sine 86 millioner innbyggere.  Det er stor konkurranse innen kjøkkenbransjen, men jeg tror mange av dem tilbyr stort sett det samme. Det er en litt mer klassisk tilnærming. Det er det de alltid har gjort. Det er ikke som Kvik, som er utfordreren i et svært konkurransedyktig marked. Jeg tror vi skiller oss ut og tilbyr noe helt annet enn resten av konkurrentene på markedet.

Julie: Veldig annerledes designmessig, eller ...

Christian: Jeg tror at dansk design så absolutt er en av våre kjernekompetanser og et av våre unike salgsargumenter på markedet. De fleste kundene her i Tyskland kjenner til dansk design, spesielt i nord. Men jeg tror det gjelder hele det tyske markedet. Og ja, dansk design er ett av mange unike salgsargumenter.

Noe annet som vi hører overraskende mange kunder spørre om, er bærekraft – hva og hvordan produktene våre lages, hvordan de skal resirkuleres og hva som resirkuleres.

Delen rundt bærekraft blir stadig en større del av markedet. Jeg vil si kanskje litt tregere enn i andre markeder i Europa. Men når det først kommer i gang, går det fort fremover. Så vi hører mange kunder stille konkrete spørsmål om det.

Christian: Til slutt vil jeg nevne at bransjen i Tyskland ikke er veldig åpen når det gjelder priser og hvordan de kommuniserer priser til sluttbrukeren som er interessert i å kjøpe et kjøkken. Vi gir kunden et svært detaljert tilbud der kunden kan se alle komponentene.

Julie: Hver minste ting de får.

Lytt og abonner på Spotify

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet

Julie: Man kan si at beliggenhet er det viktigste når det gjelder forretninger. Vi tror at det er sant. Når vi har funnet den rette franchisetakeren, overlater vi ikke arbeidet med å finne en god plassering til dem. Faktisk er vi allerede på utkikk etter flotte beliggenheter før vi finner franchisetakeren.

Christian: Så vi trenger både franchisetakeren og å finne riktig beliggenhet, og denne beliggenheten må oppfylle ganske mange krav. Det må være riktig sted med tanke på størrelse.

Må være riktig sted med tanke på nabolag – hvor er det og hvem er naboene våre? Det må være riktig sted med tanke på vilkår, ikke minst vil vi ha en superhyggelig og samarbeidsvillig utleier, og det er også viktig for oss at kontrakten oppfyller forventningene våre eller behovene våre, og at kontraktsvilkårene er slik at vi kan signere kontrakten. Så det er mange brikker som må falle på plass. Så franchisetaker på den ene siden, beliggenhet og kontrakt på den andre siden, og de må settes sammen under denne prosessen.

Julie: Og franchisetakeren blir ikke ansvarlig for å finne denne beliggenheten. Dere velger sted og franchisetaker samtidig.

Christian: Ja, samtidig eller parallelt. Så snart vi har en klar indikasjon på franchisetakernettverket i en by, begynner vi å lete etter mulige steder og inngår de første forhandlingene med utleierne, og på et tidspunkt setter vi franchisetakerkandidaten i kontakt med utleier og stedet, slik at de blir én enhet.

Søk nå

Vi er for tiden ute etter 16 franchisetakere i Tyskland. Du kan se alle beliggenhetene på hjemmesiden vår på kvik.no. Vi har franchisemuligheter i flere andre land også. Ta en titt på hjemmesiden for å lese mer og se om det finnes en i nærheten av deg.

Hvis du velger oss som franchisepartner, hjelper vi deg for hvert steg på veien. Vi hjelper deg med alt fra forretningsplanen din til å få på plass kontrakter og styre back office for butikken din. Butikkinnredningsteamet vårt har et vakkert, velprøvd konsept klart for butikken din, uansett størrelse, og de får det på plass raskt og effektivt. Vår digitale markedsføring betyr at du allerede har bestillinger den dagen butikken åpner. Du er din egen sjef, men du har et sterkt team i ryggen. Hvis det høres ut som noe du ønsker å være en del av, er det bare å besøke hjemmesiden vår og fylle ut skjemaet. Da får vi ting i gang. Du finner en kobling til skjemaet nedenfor. 

Takk for at du lytter!

Denne episoden av Samtalekjøkken® er produsert av meg, Julie Broberg, og lydtekniker Magnus Vad. 

En spesiell takk til alle som deltok i denne episoden – Ralph og Mai Nissen fra Kvik Hamburg Altstadt og Christian Stolte, vår landssjef i Tyskland. 

Opptaket fant sted i Kvik Hamburg Altstadt med hjelp fra Richard og Christian Lightbody. 

Til stede i denne episoden

Ralph Nissen

Eier, Kvik Hamburg Altstadt

Mai Nissen

Eier, Kvik Hamburg Altstadt

Christian Stolte

Landssjef, Tyskland