Velkommen til Kvik konseptet
Takk for at du valgte Kvik. Vi gleder oss til å levere ditt nye kjøkken, bad eller garderobe. Kviks filosofi er at ”Alle har råd til et kult kjøkken”, og den opplevelsen håper vi også at du får gjennom denne handelen.
For at du skal få mest mulig ut av dine Kvik-produkter, vil vi be deg lese denne informasjonen grundig før du henter eller får levert dine nye Kvik-produkter. Hvis noe er uklart eller ikke lever opp til dine forventninger, er du alltid velkommen til å kontakte den Kvik-butikken hvor du har kjøpt varene dine. Vi vil gjerne gi deg best mulige service gjennom hele kjøpet. Derfor vil Kvik Kjøkkeneksperten også gi en kortfattet forklaring av de punktene som er viktige for deg i forhold til ditt nye kjøkken, bad eller garde- robe. Det finnes nemlig en rekke ting du som kjøper må være oppmerksom på.
Hvorvidt produktene skal leveres til adressen eller hentes fra butikkens lager og om du mottar produktene umontert, sammensatt eller montert, avhenger av hva du har avtalt med Kvik Kjøkkeneksperten. Med mindre annet er avtalt og fremgår av ordrebekreftelsen, vil levering alltid være umontert og fra lager, dvs. fra butikkens lager.
Dersom du selv skal sette sammen og montere kjøkkenet, må du følge den veiledningen som følger med ved kjøp av produktene. Kvik-butikken tilbyr seg å sette sammen og montere produktet mot tilleggsbetaling. Forhør deg hos Kvik Kjøkkeneksperten om priser på montering. Montering utføres av en sertifisert Kvik-montør.
Har du spørsmål, er du alltid velkommen ti å kontakte oss i butikken.
Med mindre annet er avtalt, mottar du dine nye Kvik-produkter usammensatt.
- Skapskrog leveres emballert med angivelse av skrognummer. Vær oppmerksom på at noen skap- typer er fordelt i flere skrogpakker. Bakplater til høy- skap leveres separat og uemballert. Se på ordreseddelen eller i monteringsveiledningen hvilke deler/ pakker som hører til hvilke skaptyper.
- Skuffer består av følgende deler: Skuffepakke, skuffebunn, bakstykke, ev. reling til høye skuffer.
- Sokkel, frisider, hyller, tilpasninger, div. pyntelister o.l. leveres separat og i utgangspunktet uemballert.
Ønsker du sammensetting, kan dette avtales direkte med din Kvikbutikk.
- Kvik setter sammen skrogkasser og monterer ev. uttrekk – skuffer, gryterister, høyskapsuttrekk osv. i skapene.
- Dører og skuffefronter monteres på skapene, men er ikke justert, da dette skal gjøres etter monteringen.
- Håndtak og halogenspotter er som hovedregel ikke montert, av transportmessige årsaker.
- Innbyggingsskap til kjøleskap, 90 cm hjørneskap, U825, U826, H200, H500, H508, H512 og H517 leveres usammensatt av hensyn til transporten og adgangsforholdene på leveringsadressen.
Ønsker du montering, kan dette avtales direkte med din Kvik-butikk.
- Vi leverer i overensstemmelse med de målene som du har oppgitt i din bestilling. Du bærer der- for ansvaret for at de varene som leveres, passer til ditt hjem. Kvik forbeholder seg imidlertid retten til gjøre en kontrollmåling etter avtale med deg. Når en eventuell kontrollmåling er utført, må det ikke gjøres noen endringer på rommets dimensjonering.
- Kviks montør skal som minimum ha adgang til boligen fra kl. 7.30–17.00 på de avtalte monterings- dagene, med mindre annet er avtalt. Faste installasjoner skal være klargjort og plassert i forhold til ønsket oppstilling av Kvik-produktene. Møbler o.l. skal være fjernet og adkomstveier ryddet.
- Montøren monterer skap, benkeplater, lister og monterer håndtak i forhold til avtalt plassering. Benkeplaten fuges i sammenføyningene, men ikke mot veggen.
Vi anbefaler at en maler eller murer utfører fugearbeidet mot veggen, avhengig av den videre bearbeidingen av rommet. - Hvis det ønskes en annen benkeplatehøyde enn standardhøyden (se nedenfor), må dette avtales skriftlig med Kvik Kjøkkeneksperten.
- Sokkelen er som standard 12 cm høy. Med en 30 mm benkeplate gir dette en benkehøyde på 95 cm. Da sokkelen tilpasses til gulv, må det aksepteres en toleranse på +/–0,5 cm i forhold til den avtalte benkehøyden.
- Halogenspotter i eller under overskap monteres, men tilkobles ikke, da dette arbeidet bør utføres av en autorisert elektriker.
- Montøren monterer ikke hvitevarer, da dette arbeidet bør utføres av en autorisert elektriker. Montøren skjærer imidlertid til ev. hull til kokeplate, og kokeplaten legges løst i benkeplaten. Ventilator monteres i skap, på vegg eller i tak (ved takhøyde under 240 cm). Tilkobling, herunder montering av avtrekk, skal utføres av autorisert elektriker.
- Nedfellingsvask monteres, men avløp tilkobles ikke. Blandebatteri monteres, men tilkobles ikke, da dette arbeidet bør utføres av en VVS-installatør.
- Montøren monterer bare produkter kjøpt gjennom Kvik-butikken.
- Dine nye Kvik-produkter skal som utgangspunkt hentes i butikken på den avtalte datoen. Blir du for- hindret og ønsker å utsette henting eller levering, ber vi deg orientere oss om dette senest 10 arbeidsdager før avtalt hente-/leveringsdato.
- Leveringstidspunktet for benkeplater er veiledende. Dersom Kvik-butikken blir kjent med forsinkelser, vil du omgående bli informert om dette.
- Av hensyn til lagerkapasitet må ordrer som alle- rede er pakket, hentes på den avtalte hentedatoen. Hentes produktene senere enn dette, men innen 2 uker etter hentedatoen, beregnes det et gebyr på 10 % av ordrens fakturaverdi. Hentes produktene senere enn 2 uker etter hentedatoen, beregnes det et gebyr på 20 % av ordrens fakturaverdi.
- De fleste Kvik-butikker tilbyr mot betaling å levere dine nye Kvik-produkter der du bor. Hvis Kvik leverer på adressen, plasseres dine nye Kvik-produkter på en hensiktsmessig måte innenfor nærmeste ytterdør.
- Større, ikke samlede sendinger leveres på pall på et anvist sted på matrikkelen.
- Hvis ikke annet er avtalt, forventer vi at det er minst én person på adressen som kan hjelpe sjåføren med å bære større og tunge ting inn.
- Dersom dette ikke er mulig, må Kvik orienteres om dette ved bestilling, slik at vi kan sikre at det er to personer med bilen. Dette vil skje mot tilleggsbetaling.
- Ved levering forventes det at det er kjørefast underlag helt frem til leveringsstedet.
- Dersom de avtalene som er en forutsetning for levering til rett tid, ikke overholdes, er Kvik-butikken berettiget til å kjøre varene i retur til butikken, der varene så kan hentes. Ekstrautgifter forbundet med dette vil bli fakturert.
- Bytte eller retur av varer samt henting av utsolgte varer / restordrer skal skje i butikken. Kvik kan likevel levere eller hente mot betaling. Har du allerede bestilt og betalt for levering, leveres de manglende produktene ut til deg på Kvik-butikkens regning.
- Du bes om å kontrollere dine varer ved mottak, slik at ev. feil, skader eller mangler kan bli rettet omgående.
- Hvis du mot formodning oppdager feil på produktet, er det viktig at du straks etter mottak av produktene gjør Kvik-butikken oppmerksom på dette.
- Ved mottak av varer levert med transportselskap direkte til din adresse, kvitterer du for mottak i feil- fri stand ved å underskrive fraktbrevet. Hvis du er i tvil om varen er feilfri og uskadd, bør du kontrollere varen før du kvitterer. Beskriv skaden på fraktbrevet f.eks. ”benkeplaten er brukket” før du kvitterer for mottak, og ta gjerne et bilde av skaden før varen pakkes ut av emballasjen. Når du kvitterer for mottaket, overføres risikoen for synlige skader på varen fra befrakter til deg som kjøper. Er ikke fraktskaden synlig ved mottaket, oppfordrer vi deg til å reklamere innen 7 dager fra mottak av varen.
- Vareprøver og utstillingsmodeller viser bare alminnelige farger, og Kvik-butikken står ikke ansvarlig for eventuelle avvik, med mindre den helt nøyaktige, foreviste fargen fremstår vesentlig og relevant for deg, og Kvik-butikken samtidig er kjent med dette.
- Massivt tre, finer, granitt, stål, terrazzo og komposittstein er alle produkter hvor det kan forekomme vesentlige forskjeller i farge og struktur i forhold til viste vareprøver og utstillingsmodeller.
- Helfarget skrog, tilpasninger, frisider og sokler, bortsett fra stålsokler, i Kviks standardsortiment er utført i sponplate med melamin som fargemessig er best mulig tilpasset de enkelte modellfargene. Det vil derfor forekomme mindre fargeforskjeller i for- hold til finerte og massive fronter i samme modell. Dette er ikke en reklamasjonsberettiget feil, med mindre fargeforskjellen avviker markant i forhold til viste vareprøver og utstillingsmodeller.
- Kvik-butikken er ansvarlig iht. lov om produktansvar i det omfanget loven ufravikelig pålegger Kvik-butikken ansvar for slike skader.
- I tilfeller hvor Kvik-butikken er ansvarlig for produktskader, men hvor selve skaden også kan tilskrives feil eller forsømmelser begått av deg, fordeles ansvaret etter den utviste skyldgraden.
- Kvik-butikken er ikke ansvarlig for direkte tap, driftstap, tapt fortjeneste eller andre indirekte tap.
- I forbindelse med varekjøp deler du som kunde en rekke objektivt nødvendige opplysninger med Kvik. Noen av disse opplysningene kan brukes til å identifisere deg/kunden. Kvik behandler denne informasjonen i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, herunder markedsføringsloven og personvernforordningen.
- Opplysningene kan være, men er ikke begrenset til, navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, tilbud, bestillinger og/eller bilder fra din bolig. Kvik-butikken bruker denne informasjonen til å utføre bestillinger i henhold til avtalen og for å yte best mulig service.
- Behandlingen der denne informasjonen er inkludert, er begrenset til leverings-, garanti-, service- og/eller monteringsforpliktelser.
- Informasjonen vil bli lagret så lenge forpliktelsen med hensyn til deg og annen lovgivning gjelder, og skal slettes umiddelbart etterpå. Annen lovgivning kan for eksempel være regnskapsloven. Andre forpliktelser omfatter blant annet eventuelt utvidede garantiperioder utover kjøpsloven.
- Informasjonen overføres til underleverandører, for eksempel andre produsenter eller logistikkpartnere. Disse partnerne er bundet av de samme vilkårene som beskrevet i disse vilkårene for salg og levering. Det utføres kontroller og revisjoner som viser at disse forholdene overholdes til enhver tid. Informasjon som sendes til underleverandører, kan være, men er ikke begrenset til, navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og/eller kjøpsinformasjon.
- Informasjonen deles ikke med andre parter enn det som er absolutt nødvendig.
- Ved en eventuell omstrukturering eller delvis salg av Kvik-butikken, kan det gis videre opplysninger som kan identifisere deg/kunden. Informasjonen som gis videre, vil være begrenset til informasjonen som er objektivt nødvendig for å opprettholde opprinnelige forpliktelser. Eventuell deling vil kun skje i samsvar med gjeldende lov.
- Du har rett til å protestere mot bruk av informasjon som kan identifisere deg/kunden i henhold til avtalen. Hvis du ikke deler denne objektivt nødvendige informasjonen, vær oppmerksom på at vi kanskje ikke kan opprettholde våre forpliktelser, inkludert leverings-, garanti-, service- og/eller monteringsforpliktelser.
- Du har rett til å få innsikt i informasjonen som brukes og som kan identifisere deg/kunden i forbindelse med avtalen. Du har også rett til å innhente innsikt, rette og slette informasjonen som brukes om deg/kunden.
- Hvis du bruker din rett til å slette opplysningene om deg, bør du være oppmerksom på at Kvik tar forbehold om å kunne oppfylle forpliktelsene i henhold til avtalen. På samme måte vil sletting av informasjonen din hindre Kvik i å få tilgang til dokumentasjon som kan være viktig ved håndtering av reklamasjon og garanti.
- Du har rett til å få utlevert opplysningene om deg i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format.
- Denne rettigheten gjør det enklere å flytte, kopiere eller overføre opplysningene uten hindring fra ett IT-miljø til et annet. For å sikre deg og opplysningene dine så godt som mulig vil det bli etablert en godkjenningsprosedyre for å sikre at denne retten ikke brukes til dataportabilitet.
Du kan kontakte oss via info@kvik.dk
- Kvik har garanti på de fleste trevarer og bevegelige deler. Vi henviser til det garantiheftet som du har fått utlevert i forbindelse med kjøpet av dine Kvik-produkter.
- Utover dette kan det gjelde særskilte garantier fra leverandører av harde hvitevarer osv. Vi oppfordrer deg derfor til å ta vare på din faktura og eventuelle særskilte garantibevis som følger med produktet.
- Ved rettidig reklamasjon over forsinkelse eller mangler har Kvik-butikken rett til innen rimelig tid å foreta hen-holdsvis enten etterlevering, oppretting eller ny levering.
- Hvis ditt produkt mot formodning skulle ha en mangel, ber vi deg om å henvende deg til butikken raskest mulig, der vi vil gjøre alt for å utbedre man- gelen. Følgelig må reparasjonsarbeid eller annen utbedring av produktet heller ikke iverksettes uten Kvik-butikkens forutgående samtykke. Hvis dette skjer, vil det utførte arbeidet være for egen regning og på egen risiko.
- Hvis mangelen eller forsinkelsen er vesentlig, vil du være berettiget til å heve kjøpet. Ved suksessiv levering vil du imidlertid bare være berettiget til å heve den delen av leveransen som er vesentlig forsinket eller mangelfull.
- Kvik-butikken tar ikke ansvar for følgeskader, herunder, men ikke begrenset til tap, driftstap, tidstap, tapt fortjenes-te, dagbøter, økte omkostninger til husleie og transport.
- Vi gjør oppmerksom på at det ved mangler og forsinkelse påhviler deg en tapsbegrensningsplikt.
- Kvik-butikken står ikke ansvarlig dersom de medfølgende veiledningene ikke er fulgt eller det ikke generelt er utvist god håndverksmessig adferd.
- Skader som har oppstått ved oppbevaring, samling og montering i lokaler med fukt og større temperatursving-ninger anerkjennes ikke.
I tilfeller hvor rettidig levering eller mangelfri levering hindres eller forsinkes av begivenheter utenfor Kviks kon-troll, deriblant, men ikke begrenset til, arbeidskonflikt, blokader, værforhold, driftsforstyrrelser, transportvanske-ligheter eller annen svikt hos tredjepart, epidemi og pan-demi, karantene og andre ordre fra offentlige myndigheter osv., kan Kvik ansvarsfritt utsette levering eller annullere ordrer ved å informere deg om dette så hurtig som mulig.
- Angrer du, eller har du målt feil, kan du ved henvendel-se i butikken innen 14 dager fra leveringsdatoen returnere eller bytte alle standardprodukter (skrog, dører og innred-ningsdeler) i ubrutt emballasje. Du trenger bare ta med kvitteringen og produktene du ønsker å bytte eller retur-nere.
- Utgåtte produkter, spesialtilpassede produkter (bl.a. benkeplater og skyvedørsgarderober m.m.) samt utstil-lingsmodeller byttes eller refunderes ikke.
- Øvrige produkter som ikke er omfattet av ovenstående, tas i retur mot et gebyr på 20 % av prisen.
- Kvik bytter eller refunderer IKKE samlede eller monterte produkter, deriblant dører som har hatt påmontert hengs-ler eller håndtak.
- Bytting eller retur av varer, herunder skadde varer, skal skje i butikken.
- Alle produkter blir betalt 100% før levering.
- Blir det mot normal prosedyre utlevert produkter som du ennå ikke har betalt, har Kvik-butikken eiendomsretten til det solgte inntil hele kjøpesummen er betalt (eiendoms-forbehold).
- Dersom din betaling for en leveranse ikke skjer rettidig, er butikken berettiget til å tilbakeholde ytterligere leveran-ser til deg, selv om leveransene ikke har noen innbyrdes sammenheng.
- Ved betaling etter siste rettidige betalingsdag tilskrives morarenter av det forfalte tilgodehavende inkl. mva. i henhold til rentelovens regler, med mindre annen rente-sats er avtalt. Tilskrevne morarenter forfaller til omgående betaling.