
I dag tar vi en kort pause fra serien vår om dansk design for å presentere en annen type historie. Vi er et franchisekonsept, og vi har mer enn 185 butikker i 12 land som alle selger danske designkjøkken.
Vi har store vekstambisjoner. Det betyr at vi stadig rekrutterer nye franchisetakere – både på nye beliggenheter og for å overta eksisterende butikker. I forbindelse med dette har vi snakket med noen av franchisepartnerne våre for å høre deres historier. Vi kommer til å presentere disse historiene innimellom i feeden om Samtalekjøkken®.
Vi har snakket med Ralph og Mai Nissen, som i 2021 åpnet vår første butikk i Tyskland — Kvik Hamburg Altstadt. De er et dansk par som har bodd i Tyskland i mange år, men de vokste tilfeldigvis opp i nærheten av stedet der Kvik ble grunnlagt i Danmark.
De hadde jobbet innen detaljhandel, men hadde ingen erfaring fra kjøkkenbransjen, så vi spurte dem hvordan de fikk vite om muligheten …
Bare en liten merknad – vi tok opp intervjuet i butikken deres i sentrum av Hamburg, så du kan høre noen tog som går forbi og noen lyder fra en stor lekter som gravde i kanalen rett utenfor vinduet der vi spilte inn, så det må vi bare beklage.
*Vær oppmerksom på at teksten på denne siden er en transkripsjon av podkast-episoden.
Alt kom på plass veldig raskt
Mai: Du satt og bladde på LinkedIn.
Julie: LinkedIn? Ok.
Ralph: Av og til så, det var faktisk ganske tilfeldig. Hvis du ikke leter etter et kjøkken, så leter du ikke etter et kjøkken. Det er det samme med kundene. Hvis de ikke leter etter et kjøkken, bør man ikke kaste bort markedsføring på dem. Men det var ren tilfeldighet at vi så dette på LinkedIn og at de var ute etter franchisepartnere til det tyske markedet.
Vi var ikke engang klar over at de ikke hadde noen. Så vi begynte å se på dette, og det var når vi fortsatt holdt på med den gamle virksomheten, der vi stengte ned og alt mulig. Men vi ser alltid fremover og ikke tilbake, så det var også veldig viktig for oss å trykke på noen knapper der og komme i gang.
Mai: Og vi hadde den rette følelsen. Begge to.
Ralph: Og så skrev jeg direkte til adm. dir. i Kvik og spurte. Jeg fortalte litt om historien vår og hvor vi kommer fra, hva vi har gjort og hva vi ønsker å gjøre, og en uke senere satt vi i Vildbjerg, nær Herning i Danmark, og møtte folkene der, og så noen måneder senere åpnet vi den første butikken i Tyskland. Så det gikk veldig, veldig raskt.
Julie: Wow, det var veldig raskt. Jeg tror ikke jeg skjønte at det gikk så raskt.
Ralph: Superraskt faktisk, fordi vi møttes i midten av januar i 2021. Men vi hadde en veldig god følelse, og vi følte også at de ønsket oss. Så vi signerte i april, og i juli, omtrent seks måneder senere, åpnet vi butikken.

Åpne på et nytt marked
Ralph: Så vi overtok alt og fokuserte kun på dette. Vi hadde ikke annen jobb på den tiden. Så vi fikk noen gode muligheter og samtaler med Kvik. Så ja, profilen var god med tanke på å åpne opp på et nytt marked, ikke med det å selge kjøkken, siden vi aldri hadde gjort det før.
Men hvis du forstår konseptet og du er flink til å selge et konsept og ikke nødvendigvis et produkt, så … For det har vi gjort i mange år. Så det var helt klart fordelen vi hadde.
Julie: Hva var det dere likte med konseptet?
Ralph: Selvfølgelig var det dansk design, men også enkelheten. Måten det er satt opp på – det er både enkelt og dansk. Det er faktisk ganske vanskelig å få et kult kjøkken i Tyskland, med mindre du vil betale masse penger for det. Ellers er det mer eller mindre det samme rundt om i Tyskland, men der vi kommer fra må møblene, kjøkkenet og alt annet du kjøper også se bra ut, noe som også er veldig viktig for oss. Og selvfølgelig kan ikke det du får for pengene sammenlignes med mange av konkurrentene på det tyske markedet.
Julie: Men det tyske markedet er ganske overfylt, og det er mange konkurrenter. Jeg mener, er det et problem?
Ralph: Ja, det er det. Men alt ..., for å si det brutalt, alt ser nesten likt ut. Overalt hvor du går. Ellers blir det veldig dyrt, og du har ikke denne konsepttenkingen som du har i de skandinaviske landene.
Så hvis du drar til et kjøkkenstudio eller kjøkkenbutikk, er det normalt at de har 5–6 merker. Og så må du velge. Du vet at det ikke er så tydelig fortalt som det er her i Kvik, for eksempel. Men det er også en mer vanlig måte å tenke på i Danmark. Men det er ikke vanlig på det tyske markedet. Så det var også en av de viktigste tingene, grunnen til at vi også så at det var et potensial.

Julie: Ikke bare åpnet Ralph og Mai den første butikken på det tyske markedet, de så også en fordel i måten Kvik driver markedsføring på. Vi har ikke tradisjonell reklame på TV, radio og reklametavler, vi har en helt digital tilnærming. Og det merker de i virksomheten.
Ralph: Det er også en del av det, det å være først og effekten av sosiale medier, det ser man heller ikke i samme grad med tradisjonelle kjøkkenvirksomheter i Tyskland.
Julie: Er det sant? Okei.
Ralph: Vi gjør det bra på den fronten, og vi trekker til oss mange kunder. Så vi kan få mange bestillinger basert på tilstedeværelsen vår i sosiale medier. Som partner merker vi det når markedsføringen trappes opp. Da kan vi også få inn mange bestillinger. Så det fungerer også. Det går hånd i hånd. Så vi bruker ikke så mye av denne typiske massemarkedsføringen med busser som kjører og sånt. Det er noe av det vi har lært.
Mai: Kundene kommer også inn med telefonene sine og sier «jeg så dette på Instagram». Vi har mange slike kunder, så det fungerer godt. Det er også bra.
Julie: Så vi har annonser, og selvfølgelig har vi en tysk Facebook-side der vi legger ut nye kjøkken.
Ralph: Men det er hovedsakelig Instagram og Pinterest og alt som kjører egentlig, men igjen avhenger det også av plasseringen og hvor vi er akkurat nå som vi er på et veldig bra sted.
Julie: Ja. Mange mennesker, mye trafikk.
Mai: Og vi har også kundene. De kommer tilbake eller de er, hva heter det, blitt anbefalt av venner. Så det er også veldig fint.
Julie: Så jungeltelegrafen har også vært en fordel for dere.
Ralph: Det startet også ganske fort, noe som er en fantastisk del av det vi gjør, at vi faktisk får anbefalinger ganske raskt, og nå holder vi på med anbefalinger på nivå to og tre fra kunder som handler hos oss, så det har også vært veldig bra.
Julie: Det er kjapt siden dere har vært åpen bare litt over ett år. Det er helt utrolig.
Ingen tidligere kjøkkenerfaring
Julie: Ralph og Mai hadde bakgrunn innen detaljhandel, men visste ingenting om kjøkken da de startet, bortsett fra å lage middag på sitt eget kjøkken hjemme. Men de følte at konseptet var riktig for dem.
Så da lærte dere mye om kjøkken veldig raskt [laughs].
Ralph: Vi lærte oss mye om kjøkken veldig raskt. Så absolutt. Men så lærte vi også at vi er flinke til å svømme, det vil si ta på seg redningsvesten og hoppe i det. Kvik er et sterkt konsept, også med tanke på støtten vi har fått, spesielt siden vi var først og ikke kunne så mye fordi det var annerledes. Det er fortsatt detaljhandel, men det er en helt annen måte å jobbe på sammenlignet med klassisk detaljhandel.
Julie: Man må tegne et kjøkken i et program, og så ...
Mai: Ja, men når vi selger klær eller noe sånt, kommer kundene inn, vi selger noe til dem og så går de. Forhåpentligvis ser vi dem igjen, men med kjøkken selger man først, så kommer det en hel prosess etterpå. Det er en større del.
Ralph: Det er mye å knytte ting sammen og slikt vi gjør, og når du selger til kundene er det viktigste tillit, fordi du dykker veldig dypt inn i deres personlige saker, og det er noe som tar lang tid. Du kan ha kunder som er veldig tydelige på hva de vil, og da kan du selge noe veldig raskt, men på den andre side kan det også ta veldig lang tid. Det er en lang prosess. Det er et prosjekt hver gang uansett hvor stort eller lite kjøkkenet er, det er mange ting du må koble sammen.
Julie: Vet kundene ofte hva et kjøkken koster eller hva det innebærer, eller må dere informere dem om at det er et omfattende prosjekt?
Ralph: Så absolutt. Det avhenger veldig mye. Du har ganske mange kunder som har kjøpt et kjøkken før, så de vet hva de skal se etter. Men også der har vi et annet oppsett i Kvik sammenlignet med mange av konkurrentene på grunn av at vi har transparente priser. Vi har et mer unikt program. Så vi kan ikke løse alle kundens ønsker, men vi må være veldig tydelige på hva vi kan og hva vi ikke kan gjøre.

Ralph: Noen av selgerne våre, spesielt de som kommer fra kjøkkenbransjen, måtte lære seg at vi ikke alltid kan fikse alt slik kunden vil ha det, fordi det ikke er sånn vi jobber.
Mai: De trengte mer. De måtte lære seg å selge et konsept, ikke bare et kjøkken.
Julie: Konseptet rundt Samtalekjøkken®, eller hva mener du med konsept?
Ralph: Nei, vi mener konseptet med å selge bare ett merke, nemlig Kvik. Og også når det gjelder å forstå hvordan våre standarder fungerer. Det er egentlig ganske lett å selge et kjøkken, det vanskelige er alt som kommer etterpå og å få alt til å fungere.
Julie: Du kommer til stedet og måler personens rom, og så er veggen litt skeiv.
Ralph: Og også alt rundt det og forventninger. Det er superviktig å justere på forhånd og frem til prosjektet er ferdig og kunden er fornøyd. Det er en stor del av det. Det er faktisk ganske normalt at du kan velge mellom 150 fronter. Mange av de andre studioene har kanskje litt færre, men jeg har 24. Det er alt.
Så vi forteller kundene at det de ser, er det de får. Dette er det vi har i butikken, og vi har mange kunder som kommer inn og sier «Åh, dette er faktisk veldig greit. For da slipper jeg å ta så mange avgjørelser.» Og når kundene sier «åh, dere har faktisk ikke noe som ikke er fint», da vet vi at vi har gjort noe riktig med tanke på design og måten vi selger på.
Julie: Det høres bra ut!

Ralph: Studioet vårt er satt opp slik at det er fokus bare på kjøkkenene og produktene våre, og ikke på mange andre merker. Og ting vi ikke tilbyr. Så det er veldig flott, og jeg har fått høre det mer enn én gang. Jeg hører det faktisk ganske ofte. Så de liker måten vi setter opp studioet på og hvordan alt er innredet, og de får mye inspirasjon.
Mai: Men som sagt er ikke utstillingslokalet som et vanlig utstillingslokale for kjøkken, men mange sier …
Julie: Hvordan da? Hvordan er det annerledes enn de andre utstillingslokalene i Tyskland? Jeg har ikke vært hos så mange.
Mai: Hvordan kan jeg forklare dette, det er mer som et stort rom, og noen sier at det ser mer ut som en leilighet i New York når man kommer inn. Og de får følelsen av å være hjemme. Ja. Det er veldig hyggelig å høre. Ja.
Julie: Og du går fra det ene kjøkkenet til det andre.
Ralph: Ja, ja, ja.
Mai: Det er som et helt kjøkken. Stemningen er også ...
Julie: Viser dere dem ofte alle kjøkkenene og snakker om dem, eller går de rett på det de vil ha?
Ralph: Det kommer veldig an på. Vi gjennomgår som regel flere, for måten konseptet er satt opp på er selvfølgelig at du kan vise mye forskjellig på de ulike kjøkkenene.
Det ene er design, men også hva slags skap og andre fordeler, det er mye som skjer på innsiden av et kjøkken.
Julie: Hvor mange kjøkken har dere solgt i løpet av et år?
Ralph: Fra vi startet opp i juli til juli året etter solgte vi mer enn 320 kjøkken.
Julie: Ok. Det er mye!
Ralph: Det er nesten ett hver dag i løpet av året. Jeg kan forsikre deg om at det er et ganske høyt tall. Så vi har hatt mye å gjøre.
Vi hadde en veldig god følelse
Julie: 320 kjøkken på ett år høres mye ut. Det virker som en Kvik-franchise virkelig var det rette valget for Ralph og Mai. Vi spurte dem om det øyeblikket de innså at det var rett for dem.
Mai: Jeg husker at Ralph satt og så på telefonen sin, og så han sa til meg: Mai, kan du komme hit og se på dette? Dette er Kvik, og de leter etter franchisetakere i Tyskland, og ikke bare Tyskland, men for Hamburg og området vi skal bo i. Kan det være noe for oss? Og jeg tenkte «ja».
Jeg tror Ralph og jeg er virkelig fikk den rette følelsen da. Det var øyeblikket der jeg sa at jeg har en veldig god følelse på det uten å vite så mye om det. Men følelsen var der, og vi så på hjemmesiden og leste mer om Kvik.
Julie: Var det et innlegg du så på LinkedIn, eller var det en annonse på LinkedIn?
Ralph: Det var faktisk Jens-Peter som la ut noe, jeg hadde allerede en tilknytning til ham på grunn av noe annet.
Så jeg så at han var på utkikk. Og timingen var jo … vanvittig er feil ord, men du skjønner. Vi bare …
Julie: Det var perfekt for dere?
Ralph: Det var perfekt, også fordi vifortsatt holdt på i den gamle virksomheten, og det var ikke spesielt hyggelig. Men vi ser fremover, vi ser oss ikke tilbake og vi hadde den samme følelsen av at dette var en slags skjebneting.
Julie: Jeg er ikke sikker på hvor mange franchisetakere vi får av at personen skriver direkte til adm. dir. Kanskje det er flere enn jeg tror?
Ralph: Nei, jeg tenkte, OK, hvorfor ikke? Og det var han som postet det. Det var derfor jeg ikke gikk den klassiske, vanlige veien.
Julie: Det er ganske kult. Hva kan det skade? Jeg må hoppe inn igjen for å si at den JP som Ralph refererer til, er vår adm. dir. Jens-Peter Poulson. Så Ralph og Mai gikk rett til toppen.
Ralph: Ja. Jeg skrev bare til JP med én gang på LinkedIn, og fortalte litt av historien vår og hvem vi er, hvor vi er fra. Og det morsomme var faktisk at jeg umiddelbart kunne se at han tekstet meg tilbake.
Julie: Han sa sikkert halleluja!
Ralph: Ja, ja, akkurat. Han skrev tilbake: «Kan jeg ringe deg i morgen?» En uke senere satt vi i Vildbjerg. Så det gikk så fort. Jeg tror vi fant hverandre på den måten.
Mai: Og da skjønte vi også at det var skjebnen.

Det at vi fikk jobbe sammen var en del av appellen
Julie: Ikke alle par jobber sammen, men Ralph og Mai har gjort det til et ekte partnerskap, så vi måtte bare spørre hvordan det er å jobbe sammen.
Mai: Det er veldig fint, det er nok også derfor vi valgte et franchisekonsept igjen. Vi fant ut at vi er veldig flinke til å jobbe sammen, men også fordi vi er forskjellige og har ulike styrker. Så det er veldig fint. Ja. Jeg er veldig fornøyd. Ja. Ja.
Ralph: Og jeg kan bare si meg enig. Det er en vanskelig beslutning å gjøre alt dette, men vi har gjort det, og vi kom også fra et annet franchisekonsept. Der hadde vi et annet partnerskap med franchisegiveren, og det forholdet fungerte ikke, og vi visste at vi her ville ha 100 % vår egen virksomhet, men fortsatt som en del av et sterkt konsept fordi vi vil ha et solid fundament å bygge opp virksomheten på. Det fikk vi definitivt med Kvik.
Det var her vi tenkte at de faktisk kom til å støtte oss.
Julie: Ralph og Mai ville være sikre på at det var et gjensidig partnerskap der begge sider virkelig ønsket å jobbe sammen, og det fant de hos Kvik.

Julie: Vi stilte ett siste spørsmål før vi avsluttet. Hvilket råd vil du gi til noen som vurderer en Kvik-franchise?
Ralph: Vær forberedt på å jobbe mye. Nei, men så enkelt er det. Du må investere veldig mye tid. Du må være dedikert. Du må virkelig ønske dette.
Mai: Og være til stede.
Ralph: Og være til stede. Og du må være en rollemodell selv. Og bruke Kvik-organisasjonen. Ja. Bruk den. Hvis det er mulig, se om du kan besøke noen av butikkene. Der vi jobber akkurat nå, for eksempel. Besøk oss i Hamburg og jobb her i en måned eller to.
Mai: Ja. Før oppstart.
Julie: For å prøve det. Føle på det selv.
Ralph: Jeg vil også si at det ikke er lett å gjøre noe som dette, fordi du virkelig ... Du er avhengig av mange ulike ting og personer og produkter og … Du må legge inn mye tid.
Mai: Ja, men du har et sterkt selskap og et sterkt konsept i ryggen. Så hvis du vil, er det også det rette selskapet. Ja, det er det.
Julie: Mulighetene er der.
Ralph: Prøv å komme inn i virksomhetene til de forskjellige typene partnere. Prøv å komme inn under huden på selskapet, fordi det er den beste måten å finne ut om det er noe du vil gjøre selv.
En prat med vår tyske landssjef
Julie: Det må ikke bare være riktig fra franchisetakernes perspektiv, det må være rett person for Kvik også. Vi har snakket med Christian Stolte, som er vår landssjef i Tyskland, om vekstplanene for Tyskland og hva han ser etter i en franchisetaker.
Christian: Det er fantastisk – de har alle slags bakgrunner, de kommer fra møbelindustrien, eller kanskje byggebransjen.
Vi harto kandidater akkurat nå som begge har vært snekkere, så de vet ...
Julie: De vet hvordan de skal installere kjøkkenet.
Christian: De vet hvordan de skal løse det og hvordan de skal få det til å passe. Men salg står ikke på listen. De neste to vi skal åpne er i Bremen og i Hannover, og begge kommer fra bransjen. Så det er et bredt spekter av mennesker, men det viktigste er en bakgrunn i detaljhandel og erfaring i ledelse og alle disse tingene. Men fra mitt perspektiv og slik jeg ser det fra dagens perspektiv i selskapet, tror jeg at innstillingen er det viktigste.
Du kan oppnå hva du vil hvis du bare vil det, og hvis du bare går for det. Og hvis du har den rette innstillingen. Du kan lære det du trenger for å vokse inn i det. Og jeg tror at vår første franchisetaker i Tyskland er det beste eksempelet på det.
Kommer fra en helt annen bakgrunn, men ja, setter seg i førersetet og begynner bare å selge kjøkken, blir så engasjert i det og tar denne første butikken til høye nivåer fra starten av, og virkelig helt overraskende nivåer. Så fantastisk.
Julie: Bare en merknad: vi gjorde dette intervjuet for nesten ett år siden, og siden det har vi åpnet to butikker i Bremen, en ekstra butikk i Hamburg, samt i Hannover og Paderborn.

Christian: Tyskland er et stort marked og har et enormt potensial med sine 86 millioner innbyggere. Det er stor konkurranse innen kjøkkenbransjen, men jeg tror mange av dem tilbyr stort sett det samme. Det er en litt mer klassisk tilnærming. Det er det de alltid har gjort. Det er ikke som Kvik, som er utfordreren i et svært konkurransedyktig marked. Jeg tror vi skiller oss ut og tilbyr noe helt annet enn resten av konkurrentene på markedet.
Julie: Veldig annerledes designmessig, eller ...
Christian: Jeg tror at dansk design så absolutt er en av våre kjernekompetanser og et av våre unike salgsargumenter på markedet. De fleste kundene her i Tyskland kjenner til dansk design, spesielt i nord. Men jeg tror det gjelder hele det tyske markedet. Og ja, dansk design er ett av mange unike salgsargumenter.
Noe annet som vi hører overraskende mange kunder spørre om, er bærekraft – hva og hvordan produktene våre lages, hvordan de skal resirkuleres og hva som resirkuleres.
Delen rundt bærekraft blir stadig en større del av markedet. Jeg vil si kanskje litt tregere enn i andre markeder i Europa. Men når det først kommer i gang, går det fort fremover. Så vi hører mange kunder stille konkrete spørsmål om det.
Christian: Til slutt vil jeg nevne at bransjen i Tyskland ikke er veldig åpen når det gjelder priser og hvordan de kommuniserer priser til sluttbrukeren som er interessert i å kjøpe et kjøkken. Vi gir kunden et svært detaljert tilbud der kunden kan se alle komponentene.
Julie: Hver minste ting de får.

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet
Julie: Man kan si at beliggenhet er det viktigste når det gjelder forretninger. Vi tror at det er sant. Når vi har funnet den rette franchisetakeren, overlater vi ikke arbeidet med å finne en god plassering til dem. Faktisk er vi allerede på utkikk etter flotte beliggenheter før vi finner franchisetakeren.
Christian: Så vi trenger både franchisetakeren og å finne riktig beliggenhet, og denne beliggenheten må oppfylle ganske mange krav. Det må være riktig sted med tanke på størrelse.
Må være riktig sted med tanke på nabolag – hvor er det og hvem er naboene våre? Det må være riktig sted med tanke på vilkår, ikke minst vil vi ha en superhyggelig og samarbeidsvillig utleier, og det er også viktig for oss at kontrakten oppfyller forventningene våre eller behovene våre, og at kontraktsvilkårene er slik at vi kan signere kontrakten. Så det er mange brikker som må falle på plass. Så franchisetaker på den ene siden, beliggenhet og kontrakt på den andre siden, og de må settes sammen under denne prosessen.
Julie: Og franchisetakeren blir ikke ansvarlig for å finne denne beliggenheten. Dere velger sted og franchisetaker samtidig.
Christian: Ja, samtidig eller parallelt. Så snart vi har en klar indikasjon på franchisetakernettverket i en by, begynner vi å lete etter mulige steder og inngår de første forhandlingene med utleierne, og på et tidspunkt setter vi franchisetakerkandidaten i kontakt med utleier og stedet, slik at de blir én enhet.

Vi er for tiden ute etter 16 franchisetakere i Tyskland. Du kan se alle beliggenhetene på hjemmesiden vår på kvik.de. Vi har franchisemuligheter i flere andre land også. Ta en titt på hjemmesiden for å lese mer og se om det finnes en i nærheten av deg.
Hvis du velger oss som franchisepartner, hjelper vi deg for hvert steg på veien. Vi hjelper deg med alt fra forretningsplanen din til å få på plass kontrakter og styre back office for butikken din. Butikkinnredningsteamet vårt har et vakkert, velprøvd konsept klart for butikken din, uansett størrelse, og de får det på plass raskt og effektivt. Vår digitale markedsføring betyr at du allerede har bestillinger den dagen butikken åpner. Du er din egen sjef, men du har et sterkt team i ryggen. Hvis det høres ut som noe du ønsker å være en del av, er det bare å besøke hjemmesiden vår og fylle ut skjemaet. Da får vi ting i gang. Du finner en kobling til skjemaet nedenfor.
Takk for at du lytter!
Denne episoden av Samtalekjøkken® er produsert av meg, Julie Broberg, og lydtekniker Magnus Vad.
En spesiell takk til alle som deltok i denne episoden – Ralph og Mai Nissen fra Kvik Hamburg Altstadt og Christian Stolte, vår landssjef i Tyskland.
Opptaket fant sted i Kvik Hamburg Altstadt med hjelp fra Richard og Christian Lightbody.
Til stede i denne episoden

Ralph Nissen
Eier, Kvik Hamburg Altstadt

Mai Nissen
Eier, Kvik Hamburg Altstadt

Christian Stolte
Landssjef, Tyskland